Waalse Pijl 2013

Flèche de la Wallonie…de Waalse Pijl

Op de pagina van B-Post cycling tour spreken ze van de zwaarste rit uit het programma.  Dit hebben we ook mogen ondervinden.  We zijn Johan, Eric, Fabien en ikzelf David.  We kozen om de tocht van 140km te rijden met 2810 hoogtemeters.  Indien de regen wat zou uitblijven zouden we na de aankomst nog een ritje bijdoen.

De start was nog maar gegeven of direct kregen we al een klim van 6km voor de benen: Côte de Desnié.   Een ideale opwarmer, Eric en Fabien op kop, Johan en ik er rustig achter.  Johan had donderdag de Klimclassic gereden, dus voelde hij de benen nog.  Wie dacht dat eenmaal boven het minder lastig zouden krijgen kwam bedrogen uit.  De wind en het constant op en neergaande parkoers zorgde voor een zware rit.

Na een 20-tal kilometers kregen we Moulin de Rahier en achtereenvolgens (700m volgens het bord op de top) L’Ancienne Barrière nu eens met een andere aanloop.  Elk reed op zijn tempo naar boven, telkens werd er boven of in de afdaling gewacht tot we terug samen waren.

Tot aan de eerste bevoorrading was het even wachten, kilometer 57.  Eerst kregen we nog Cöte de Saint-Jacques voor ons wielen geschoven en de eerste 100m van Côte de Neuville.

De bevoorrading was welgekomen, de bidons bijvullen, vlug wat eten en terug waren we weg.
Ondertussen waren we niet alleen meer met  ons 4, enkele enkelingen waren aangesloten en bleven bij ons, ook toen we terug aanzetten op de bevoorrading gingen ze mee.

We mochten direct bergop, de rest van de klim Côte de Neuville afwerken.  De zwaarste hellingen moesten nog komen, eerst kregen we nog 40km zonder helling, op papier althans, want ook hier soms lange klimmen, maar dan ook lange afdalingen.

Persoonlijk was het voor mij de eerste keer Le Stockeu, ik vroeg dan ook rond aan wat ik me moest verwachten.  De tip van Johan: “aan het standbeeld ben je halfweg” knoopte ik goed in mijn oren.  Omdat we na Le Stockeu vlug Wanneranval als klim kregen hadden we afgesproken elkaar op te wachten op de bevoorrading na deze laatste klim.

Elk reed dus op tempo Le Stockeu naar boven, afzien, wat een beest.   Het was mijn eerste kennismaking, maar als het van mij afhangt zal ik hem niet vlug opnieuw doen.  De uitloper in met wind op kop maakte het nog extra lastig.  De klim van Wanneranval was ook nieuw voor mij, gewoonlijk langs de andere kant.  Ook dit was een niet te onderschatten klim.  Gelukkig was er boven een bevoorrading voorzien en kon men de energievoorraad terug aanvullen.

Nu nog het laatste deel, Le Thier de Coo (nog nooit gedaan), La Haute Levée (lang) en Le Rosier (zwaar maar wel leuk).   Hier hebben we terug afgesproken elkaar te laten rijden en elk op eigen tempo te rijden, de ene rijd rapper, de ene wat vermoeide benen of de andere wou gewoon rustig naar boven rijden.  Op Le Thier de Coo kregen we stukken tot 17% voorgeschoteld.  Toen ik riep naar Fabien die voor me uitreed: “ziet ge de top al” en als antwoord kreeg: “neje” sloeg de moed in mijn benen.  Maar je hebt geen keuze, doorgaan is de boodschap.

Samen met Eric reed ik over de top, even later La Haute Levée. Steil in het begin, maar eens dit voorbij een loper waarbij je toch wel de grote plaat kan ronddraaien.  Toch blij als we boven waren, enkele Duitstaligen legden er goed de pees op en aangezien plooien niet in ons woordenboek terug te vinden is moesten we wel mee.

Een korte afdaling tot aan de voet van Le Rosier.  Hier begon het ook te regenen, maar nu nog ons regenvestje wouden we niet meer doen, met nog 10km te doen.  In het begin de klim rustig genomen, toch nog even twijfel om die regenvest toch maar aan te doen.  Uiteindelijk toch nog versneld naar het einde toe en mijn beste tijd ooit gereden op Le Rosier.  Wetende dat ik nog rustig was gestart in het begin.  Na de afdaling in Spa nog een bordje gemist maar vlug stonden we terug aan onze auto waar de hemelsluizen nog steeds open stonden.

Samen met Eric en Johan dan een douche genomen, enfin een kattenwasje want het water dat uit de douches kwam was nog kouder dan de regen.  Toen we buitenkwamen was het gelukkig opgeklaard en konden we samen met ook Fabien nog een consommatie nuttigen.  We overliepen de rit nog eens alsook werden verdere afspraken gemaakt.  Meer hierover verneem je via deze site.