Trophee De L' Oisans 2015 - Eric

TROPHEE DE L OISANS 2015

Trophee De L Oisans bestaat uit 4 klassementsritten.
1. LA VAUJANY - 2. PRIX DES ROUSSES - 3. MARMOTTE - 4. GRIMPE ALPE D HUEZ
Het idee om deze 4 te rijden is ontstaan 2 jaar geleden. Toen ik de VAUJANY reed. Ik had zo'n spijt dat ik naar huis moest de dag erna.
Ik dacht, als ik nog eens kom blijf ik een ganse week ! Nu is het zover. Misschien krijg ik nu spijt dat ik blijf. Dat zien we dan wel
volgende week.

1. LA VAUJANY 175 Km - 3999 Hoogtemeters
Na het afhalen van mijn startnummer op zaterdag en een goede nachtrust, begeef ik mij op zondagmorgen naar de start.
Ik begroet Hans Vanhaesebroeck. Elk gaan we naar ons startvak. Om 7 u 17 gaan we van start in volle vaart.
Algauw komt Hans aansluiten bij mij. Samen rijden we naar de eerste beklimming na 24 km. L'Alpe du Grand Serre. Met
een gemiddelde snelheid van 49 Km/uur beginnen we eraan. Na een 3 tal km. moet ik Hans al laten rijden. Op mijn
eigen tempo rij ik naar boven. In de afdaling sluit ik aan bij een groepje en samen rijden we naar Col d'Ornon. We
blijven samen en zo gaat het naar de volgende klim, een zijkant van Alpe d'Huez : Villard Reculas. Daar krijg ik na
1O3 km. bevoorrading van mijn vrouw. Terug zoek ik mijn eigen tempo. Na 10 km. kom ik tussen bocht 5 en 6 op Alpe
d'Huez uit. Zo gaan we richting Col de Sarenne, waar ik aan begin na 12O km. Eerst 2 km. bergaf, waar ik van geniet.
Maar het genieten duurt niet lang. Door de hitte kom ik "de man met de hamer" tegen. Mijn tempo zakt zienderogen.
Op karakter rij ik naar de top. Ik begin samen met een nederlander aan de afdaling die een verschrikking is (putten
en stenen). Terug op betere wegen praten we wat. Ik hoop dat we nog een paar renners tegenkomen, zodat we samen naar
de voet van de Vaujany kunnen rijden. Mijn hoop wordt werkelijkheid. Met 8 man kunnen we in goede verstandhouding
aan een mooi tempo tot daar rijden. Laatste klim na 169 km. waar ik stikkapot aan begin. Met nog meer last van de
warmte kom ik boven na een half uur op een klim van 5 km. Mijn eindtijd 7 u 05 op een 129 plaats en 14 de in mijn
leeftijdscategorie.
Daar zie ik Hans terug, samen met onze vrouwen. Hans zijn zoon is zo vriendelijk mij een cola aan te bieden. Eentje
die nog nooit zo goed gesmaakt heeft. Waarvoor mijn hartelijke dank !

2. PRIX DE ROUSSES 42,5 Km - 1775 Hoogtemeters
Om 8 u 2O word ik opgepikt door Hans aan mijn hotel. Samen rijden we naar de voet van Alpe d'Huez, waar de start wordt
gegeven. Eerst wat napraten over de rit van zondag met een aantal "bekenden". Stipt om 9 u volgt de start met een
goei 4OO deelnemers. Het is zoals zondag : ik moet Hans al vroeg laten rijden. Ik zoek mijn eigen tempo. Op een hartslag
rond mijn overslag kom ik na 1 uur boven op Alpe d'Huez. Na een mooie afdaling via Villard Reculas gaan we richting Vaujany
waar we aan de 2 de klim beginnen. Vanaf daar is het met de volle zon op de rug kimmmen geblazen. Deze keer is de
aankomst 3 km. verder dan tijdens de rit van zondag. Steeds klimmend tot aan het sportcentrum. Na 2 u 15 bereik ik de
aankomst. Ik kom als 158 ste over de eindstreep. Naar mijn gevoel heb ik de rit verstandig gereden, met in het vooruit-
zicht de volgende rit nl. De Marmotte (de zwaarste).

Na deze rit verhuizen we vanuit ons hotel naar een chalet in Venosc, waar in de loop van woensdag onze "fietsvrienden"
Chris, Vincent, David en mijn broer Dirk aankomen. Op donderdag komen Gunther, Jonas, Tom en Johan erbij.

3. MARMOTTE 175 Km - 51OO Hoogtemeters
Deze rit is de zwaarste. Met de hitte die voorspeld wordt en het vernieuwde parcours, is het op voorhand al legendarisch.
Na het afhalen van mijn startnummer op vrijdag voormiddag wordt er nog een terrasje gedaan met enkele cyclovrienden op
Alpe d'Huez. Voor de rest van de dag wordt er vooral gerust en véél water gedronken.
Op zaterdag loopt de wekker af om 4 u 3O. Na het ontbijt vertrekken Johan, David, Vincent en ik om 5 u 45 met de fiets naar
Bourg d'Oisans om daar om 7 u de start te nemen. Gunther, Jonas en Tom mogen iets later vertrekken, zij starten om 7 u 5O.
Gelijk met mij vertrekt ook Corine naar de top van de Glandon, om ons daar te bevoorraden. Later krijg zij het gezelschap
van Dirk die met zijn motor tot daar rijdt.
Terwijl wij wachten aan de start kom onze fotografe Chris een paar plaatjes schieten. Zij rijdt dan naar de top van Alpe d'Huez
om ons na de aankomst te kunnen voorzien van frisdrank of iets anders.
7 u 07 de start wordt gegeven. Aan een mooi tempo wordt er tot aan de voet van de Glandon gereden waar we samen aan de klim
beginnen. Algauw doet Johan het iets rustiger aan. Vincent, David en ik komen na 1 u 45 samen op de top van de Glandon. Dit
is ons enige referentiepunt ten onzichte van de vorige Marmotte (gezien het nieuwe parcours). Alle 3 zijn we zeer tevreden
met deze tijd. Na nieuwe bidons te hebben gekregen van onze bevoorraders beginnen we aan de afdaling. We rijden naar de
Mont Vernier. Een klim van 4 km. Ik moet mijn maten al laten rijden, maar niet ver. Ik heb ze nu en dan in 't zicht.
Boven gekomen nemen ze water en zo kan ik terug aansluiten na ook vlug "getankt" te hebben.
Vandaar naar Col de Mollard, een klim van 17 km. Daar terug hetzelfde, ik moet ze laten rijden. Boven kan ik terug aansluiten
na water te hebben genomen.
Ondertussen wordt het altijd maar warmer en warmer. Na samen wat genoten te hebben van het prachtige landschap, dalen we af
naar de voet van Col de la Croix de Fer. In het begin van de klim terug hetzelfde liedje, ik moet die 2 terug laten rijden.
Nu en dan heb ik ze in het vizier. Na een paar km. zie ik dat David moet lossen van Vincent. Ik kom bij hem en hij zegt :"het
gaat niet meer. Ik krijg een patat". Algauw komen we aan een bevoorrading waar we even stoppen. David komt er terug door.
Samen rijden we naar de top bij een temperatuur van 35 °. Op de top nemen we rustig de tijd om ons te bevoorraden. Vincent
zien we voorlopig niet meer terug. David en ik rijden dan in volle vaart naar de voet van Alpe d'Huez, waar ondertussen Corine
heeft post gevat met nieuwe bevoorrading. We zien Vincent vertrekken als we aankomen. Terug samen beginnen we aan Alpe d'Huez.
Ik voel direct dat David beter is dan mij en zeg hem te gaan. Eerst wil hij niet en zegt "ik blijf bij je, je hebt op de Croix
de Fer ook op mij gewacht". In bocht 16 laten we ons volledig natspuiten. De temperatuur : 42 °
In bocht 15 por ik David nog eens aan om door te rijden.Hij vraagt me : "Je gaat toch boven geraken ?" Natuurlijk geraak ik
boven op karakter. Een paar km. verder komt Dirk, mijn broer, per fiets mij tegemoet gereden. Hij rijdt een paar km. met mij
mee en geeft me ook een frisse bidon water. Hij praat met ook moed in en zo gaat de tijd wat vlugger en lijkt het afzien minder
zwaar.
Dirk zegt me dat David Vincent heeft ingehaald en plots zie ik Vincent ook rijden in bocht 5 ... maar ik geraak niet bij hem.
Integendeel, hij rijdt terug weg ! Ondertussen gaat Dirk de volgende tegemoet rijden, om die ook wat op te peppen. Na 1 u 27
klimmen kom ik Alpe d'Huez boven. Chris neemt een foto van mijn aankomst.
Met een totaal tijd van 8 u 31 (afdaling Gladon inbegrepen) ben ik daar héél tevreden mee !
Na een telefoontje naar Corine beneden aan de klim, blijkt dat Johan (oververhit) en Tom (was gisteren wat ziek) de strijd hebben
gestaakt.Als je geen 100 % bent, lukt het niet. Zeker is deze zware omstandigheden. Toch chapeau voor alle 2 dat ze daar geraakt
zijn. De hitte was echt moordend !
Ondertussen was ook Jonas binnengekomen.
Nu nog wachten op Gunther, waar we nog niets van gehoord hadden. Ik krijg telefoon van Corine. Gunther is bij haar en gaat de
laatste klim proberen. Dirk rijdt hem tegemoet. Samen besluiten we hem te gaan opwachten juist voor de finish. Gunther heeft
het gehaald ! Rond 17 u 30 rijden we per fiets terug naar de chalet. Tijdens de afdaling van Alpe d'Huez zien we een echt
slagveld van deelnemers. Overal waar water en schaduw is liggen of zitten uitgeputte mensen. De warmte eis zijn tol.
Beneden staat Tom ons op te wachten en rijden we op ons gemak naar Venosc. Daar zien we ook een volledig herstelde Johan terug.
Ik hoor dat er van de 75OO deelnemers, 4678 de aankomst bereikt hebben.
Mijn tijd 8 u 04 plaats 600 en 61 in mijn categorie 50-59 jaar...

4. LA CRIMPEE DE L'ALPE 13,7 Km. - 1063 Hoogtemeters
Na een mindere nachtrust gaat de wekker af om 6 u 30. Na ontbijt en alles in de auto geladen te hebben (om terug naar het gewone
leven te vertrekken), nemen we afscheid van "onze cyclo-vrienden".Ik rij met de fiets naar Bourg d'Oisans en Corine naar de top
van Alpe d'Huez. Na een half uurtje fietsen kom ik losgereden aan de start, waar ik afgesproken heb met Hans, mijn kompaan voor
deze 4 ritten. Hans verkeert momenteel in de "form van zijn leven" wat hij bewijst met een fantastische Marmotte. We wachten
samen het startsein om 9 u. af. Dit is nog één keer Alpe d'Huez naar boven. Ik ben verrast van mijn redelijk goeie benen, de dag
na de legendarische Marmotte. Op mijn tempo kom ik boven na 1 u 07 en dit op 13,7 km. Daar word ik opgewacht door mijn vrouw  en
samen zijn we tevreden dat ik alle ritten goed en zonder pech heb kunnen uitrijden. Na een deugddoende douche en wat gebabbel met
de nog resterende gekenden, vertrekken we rond 11 u 30 terug naar huis.
Ik kan nu zeggen dat ik geen spijt heb van mijn beslissing om deze 4 ritten te doen. Het was een prachtige ervaring.
Tijd 1 u 07 - 147 ste.
In het eindklassement van deze TROPHEE eindig is op de 58 ste plaats.